
Wat is een ECD?
Bij ZilliZ maken we een ECD voor de kleinschalige zorg. Maar wat is een ECD precies? En wat zijn de voor- en nadelen? In dit artikel leggen we het uit.
Wat is een ECD (Elektronisch Cliënten Dossier)
ECD staat voor Elektronisch Cliënten Dossier. Een ECD is een digitaal systeem dat jou als zorgprofessional helpt bij het registreren van het zorgproces en de afhandeling van de zorgadministratie.
Met de ZilliZ software registreer je alles wat je nodig hebt tijdens het gehele zorgproces. Dus vanaf het eerste contact en het intakegesprek, tot de cliënt uit zorg gaat. Denk hierbij aan rapporteren, declareren en factureren. Maar je kunt via een ECD ook standaard protocollen vastleggen of communiceren met betrokken familieleden.
De termen ‘ECD’ en ‘zorgdossier’ worden nog wel eens door elkaar gebruikt. Wat ons betreft is het zorgdossier het dossier van de cliënt met de persoonlijke gegevens, voorkeuren, rapportages en registraties omtrent het zorgproces. Het ECD omvat zowel het zorgdossier als de overige zorgadministratie zoals urenadministratie, facturatie of personeelsmanagement.
Care & Cure
Een ECD gebruik je in de care-sector Het woord ‘care’ staat voor de doelstelling van de zorg: niet het genezen, maar het verplegen en verzorgen staat voorop. Denk bijvoorbeeld aan gezinshuizen, dagbesteding of zorgboerderijen.
In de cure-sector staat genezen voorop, denk aan ziekenhuizen of klinieken. In de cure-sector maakt men gebruik van een EPD: Elektronisch Patiënten Dossier.
Wat staat er in een zorgdossier?
Iedere cliënt heeft zijn eigen zorgdossier. Het verschilt per ECD hoe dat er precies uit ziet, maar over het algemeen vind je er de volgende onderdelen in terug:
1. Persoonsgegevens van de cliënt
In elk zorgdossier houd je de persoonsgegevens van de cliënt bij. Zo zorg je dat alle zorgverleners op de hoogte zijn en hun zorg hierop af kunnen stemmen.
2. Gegevens van contactpersonen
Denk aan gegevens van familie, (huis)arts en andere behandelaars
3. Documenten
Bij het leveren van zorg zijn er belangrijke documenten vastgelegd. Denk bijvoorbeeld aan de zorgovereenkomst en het zorg- en behandelplan. Deze documenten sla je op in het zorgdossier zodat ze voor alle betrokkenen inzichtelijk zijn.
4. Zorgafspraken
Samen met de cliënt of behandelaren maak je afspraken over hoe de zorg verleent moet worden. Deze leg je vast in het zorgdossier zodat alle zorgverleners op de hoogte zijn en hun zorg hierop af kunnen stemmen.
5. Rapportages en doelrapportages
In het zorgdossier houd je bij hoe de dag of zorgverlening is verlopen. Dit gebeurt in een rapportage. Wanneer er met een cliënt gewerkt wordt aan specifieke doelen, houd je de voortgang hiervan bij in een doelrapportage.
6. Evaluaties
Om te achterhalen of de zorgverlening naar wens gaat en de doelen behaald worden, vinden er evaluaties plaats. De resultaten van deze evaluaties zijn in te zien in het dossier zodat alle betrokkenen op de hoogte zijn en hier rekening mee kunnen houden.
Wat staat er nog meer in het ECD?
Zoals gezegd kun je in een ECD meer registreren dan alleen het zorgdossier. Denk bijvoorbeeld aan het verwerken van de administratie en de financiën. Maar ook kwaliteitsborging, medewerkersdossiers en contractbeheer kun je in hetzelfde ECD vastleggen.
Voor wie is het ECD?
Een ECD wordt het meest gebruikt door de zorgprofessional zelf, op de werkvloer. Maar de onderdelen voor bijvoorbeeld personeelsmanagement en kwaliteitsborging zijn voornamelijk nuttig voor collega’s die geen dagelijkse zorg leveren.
Daarnaast bevatten veel ECD’s een cliëntenportaal. Via deze route hebben alle betrokkenen toegang tot het zorgdossier. In dat geval zijn de gebruikers de mantelzorgers of (andere) familieleden.
Doordat je de dagelijkse zorg en de zorgregistratie verwerkt in het ECD, is het een mooi hulpmiddel bij de overdracht binnen een team. In sommige gevallen kun je het ook gebruiken om veilig tussen zorgprofessionals van verschillende instanties te communiceren.
Een ECD is dus meer dan alleen registratiesysteem, het dient dus ook als een communicatiesysteem tussen betrokken partijen. Doordat de informatie voor iedereen inzichtelijk en gelijk is, helpt het om effectief en efficiënt te communiceren.
De voordelen van het ZilliZ ECD

ECD op maat
Er zijn veel wettelijke eisen en methodes om zorg te registreren. Waarschijnlijk zijn niet alle eisen en methodes voor jou van toepassing. Dit kan leiden tot een uitgebreid ECD met veel meer opties dan je nodig hebt. Al die extra opties kunnen de zorgrapportage onnodig ingewikkeld maken. Zeker als collega’s zich niet zo digitaal vaardig voelen. Het ZilliZ ECD is modulair opgebouwd. Dit betekent dat je er voor kunt kiezen om bepaalde modules wel of niet te laten zien. Zo zorg je ervoor dat je alleen de modules ziet die jij nodig hebt. Daarmee blijft het ECD overzichtelijk en intuïtief.
Vraag een demo aan
Ben je nieuwsgierig geworden en wil je het ZilliZ ECD in het echt bekijken? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. We laten je graag ons ZilliZ ECD zien en beantwoorden al jouw vragen. Zo ontdek je of het ZilliZ ECD ook bij jouw organisatie past.