
MIC Melding
MIC staat voor Melding Incident Cliënt. Het registreren en afhandelen van MIC meldingen is een middel om inzicht te krijgen in wat er onverwacht niet goed is gegaan. Een MIC melding is bedoeld om te leren van elkaar en om een veilige zorg- en werkomgeving te creëren. In dit artikel lees je meer over wat een MIC melding is, hoe je het vastlegt en hoe je dit verwerkt in het ZilliZ ECD.
Wat is een MIC melding?
Via een MIC melding leg je incidenten rondom de cliënt anoniem vast. Het gaat er namelijk niet om wie ‘het’ heeft gedaan, maar juist om hoe je er van kunt leren. Het is belangrijk om oplossingsgericht te kijken: hoe is deze situatie ontstaan en hoe kunnen we er samen voor zorgen dat het niet weer gebeurt?
Bij een incident gebeurt er iets onverwachts, dat gevolgen heeft voor de kwaliteit van de zorg. Hierdoor:
- heeft de cliënt geestelijke of lichamelijke schade opgelopen of
- had de cliënt dit op kunnen lopen of
- kan de cliënt in de toekomst deze schade oplopen.
Denk bijvoorbeeld aan een bezoek aan de spoedeisende hulp door een gebeurtenis.
Doel MIC melding
Het doel van een MIC melding is voornamelijk om te leren van de situatie en de kwaliteit van de zorg te verbeteren. Wat is er precies gebeurd en wat kun je doen om de kans op herhaling te verkleinen? Doordat je (eerder) op de hoogte bent van een incident helpt het je bovendien om de cliënt en de medewerker op te vangen en de juiste hulp aan te bieden.
Om te kunnen leren van een incident is het belangrijk dat zorgprofessionals weten welke incidenten ze moeten melden. Maar ook hoe zij dat moeten doen en wat er vervolgens mee wordt gedaan. Hierbij wil je zo min mogelijk administratieve last, terwijl je wel alle informatie verzameld die je nodig hebt om er van te leren.
MIC melding protocol
Hoe je een MIC melding doet en hoe dit wordt afgehandeld staat vastgelegd in een protocol. In deze interne procedure staat bij wie de melding terechtkomt en wie verantwoordelijk is om het incident te registeren en/of te melden bij de zorgaanbieder. Wat er precies in het protocol staat, verschilt per organisatie. Je mag voor het registreren van een MIC melding bestaande systemen gebruiken (zoals een ECD), maar je mag dit ook op je eigen manier vastleggen (in een eigen document). Hierbij geldt uiteraard dat je persoonsgegevens goed beschermt en alleen de gegevens vastlegt die je echt nodig hebt.
MIC melding maken met ZilliZ
Het ZilliZ ECD is geschikt om MIC meldingen in te verwerken. Hiervoor gebruik je een documentsjabloon. Het voordeel van een documentsjabloon is dat je zelf bepaalt wat er precies in komt te staan. Dit is fijn omdat elke organisatie zijn eigen afspraken heeft over hoe de melding moet worden ingediend en wat erbij vermeld moet worden. Je kunt dit sjabloon helemaal zelf opbouwen, of je kunt gebruikmaken van een sjabloon uit de documentenbibliotheek.
Hieronder zie je een screenshot van hoe het verwerken van een MIC melding eruit kan zien in het ZilliZ ECD. De sjablonen kun je inhoudelijk zo aanpassen dat het past bij jouw werkproces en de informatie die jij wil verzamelen.

Reminders en overzicht MIC meldingen
Zodra de MIC melding is ingediend, kun je automatisch een reminder aan laten maken voor de medewerker die het incident moet opvolgen. Je kunt in die reminder ook eventuele bijzonderheden voor de afwikkeling noteren. Na het sluiten van de MIC melding wordt de gekoppelde reminder ook automatisch gesloten.
Daarnaast kun je in het ZilliZ ECD een overzicht maken van de MIC meldingen die gedaan zijn. Hierbij filter je op datum, medewerker, cliënt, categorie en groep. In het overzicht zie je het aantal meldingen per categorie, of de meldingen open of gesloten zijn en ook een lijst van alle bijbehorende meldingen.
Kijk mee in ons ECD
Wil je zelf eens ervaren hoe het werkt om een MIC melding te registreren in het ZilliZ ECD? We laten het je graag zien in een demo. Neem contact met ons op, dan plannen we een afspraak met je in.