Zorgadministratie

Een alles-in-één cliëntendossier helpt je om je zorgadministratie op orde te hebben en te voldoen aan de wettelijke eisen. Met het ZilliZ ECD beheer je je complete zorgadministratie op één plek. Dat geeft je overzicht en scheelt kostbare tijd. Op deze pagina lees je wat zorgadministratie is en wat de voordelen zijn van het bijhouden van die zorgadministratie in het ZilliZ ECD.

Wat is zorgadministratie?

Het woord ‘zorgadministratie’ zegt het al: het gaat om administratie in de zorg. Als zorgverlener ben je namelijk verplicht om alle relevante (persoonlijke) informatie over de cliënt, de zorg en de behandeling bij te houden. Denk aan de persoonsgegevens, maar ook rapportages, of evaluaties van de behandeling. Het bijhouden en opslaan van al deze gegevens, dat is de zorgadministratie. Dit houd je bij in het cliëntdossier.

Elektronisch Cliënten Dossier (ECD)

In het cliënten dossier vind je alle relevante (persoonlijke) informatie over de cliënt, de zorg en de behandeling. Je kunt een cliënten dossier op papier bijhouden of digitaal. Een digitale zorgadministratie noemen we ook wel een elektronisch cliënten dossier (ECD). Een ECD biedt voordelen ten opzichte van een zorgdossier op papier. Zo kun je een ECD meestal vanaf verschillende plekken benaderen en is er vaak een cliëntportaal aanwezig waardoor je betrokkenen gemakkelijk toegang geeft tot het dossier.

In het ECD van ZilliZ vind je onder andere:

  • Persoonsgegevens van de cliënt
  • Gegevens van contactpersonen, zoals familie, (huis)arts en andere behandelaars
  • Persoonlijk begeleider
  • Documenten, zoals de zorgovereenkomst, het zorg-/behandelplan en evaluaties
  • Meetwaarden
  • Presentie
  • MIC-meldingen
  • Registraties
  • Rapportages

Automatische dossiercontrole

In het ZilliZ ECD kun je zelf instellen welke cliëntgegevens en documenten niet mogen ontbreken in de zorgadministratie. Het systeem geeft vervolgens in één overzicht aan welke cliëntdossiers compleet zijn en welke niet.

Zorgadministratie met ZilliZ

ZilliZ is toegespitst op de kleinschalige zorgaanbieder of zorginstelling. Dat merk je in de prijs, de functies en het gebruiksgemak. Met de ZilliZ software is jouw zorgadministratie logisch, eenvoudig en compleet. Zo is het cliënten dossier modulair opgebouwd. Dat betekent dat je alleen de functionaliteiten ziet die je nodig hebt. Dat werkt makkelijk en snel. Groei je als ondernemer en heb je andere functionaliteiten nodig om je zorgadministratie goed te doen? Dan kun je deze functies aanzetten zonder extra kosten.

ECD Templates: Templates in het Elektronisch Cliënten Dossier

Documentsjablonen

Als zorgverlener ben je natuurlijk het liefst zo min mogelijk tijd kwijt aan de zorgadministratie. Die tijd kun je namelijk niet aan de cliënt besteden. Documentsjablonen helpen je om snel en gemakkelijk belangrijke documenten op te stellen.

In het elektronisch cliënten dossier van ZilliZ kun je je eigen documentsjablonen aanmaken of sjablonen uit de bibliotheek gebruiken. Deze bibliotheek staat namelijk vol mooie voorbeelden van andere ZilliZ-gebruikers. Een sjabloon uit de bibliotheek pas je gemakkelijk aan naar jouw organisatie.

Heb jij zelf een handig sjabloon gemaakt? Upload deze dan naar de bibliotheek zodat andere zorginstellingen daar gebruik van kunnen maken. Zo helpen alle gebruikers elkaar op weg!

Zorgplan maken in het ECD (Elektronisch Cliënten Dossier)

Zorgplan maken

Om de geleverde zorg te verantwoorden en te declareren stel je verschillende documenten op. Één daarvan is het zorg- of behandelplan. In het ZilliZ ECD maak je een zorgplan op basis van een documentsjabloon. Op deze manier bepaal je zelf wat er in het zorgplan wordt vastgelegd. Zo voorkom je onnodige velden en zorg je dat het zorgplan perfect bij jouw organisatie past. Heb je behoefte aan inspiratie? In de bibliotheek vind je de zorgplannen van andere organisaties. Gebruik deze als basis en pas ze naar je eigen wensen aan.

Tip: Vul de bibliotheek verder aan

Heb je zelf een goed format? Upload deze dan naar de bibliotheek zodat ook andere ZilliZ-klanten daar gebruik van kunnen maken.

Zorgrapportage met doelen - voorbeeld

Betrek de juiste mensen bij jouw zorgadministratie

Het is belangrijk om de juiste mensen te betrekken bij de zorg die je levert en de gegevens die je vastlegt. Via de cliënt/ouder-login van ZilliZ kun je de documenten die je maakt gemakkelijk delen met cliënten en cliëntvertegenwoordigers. Ook kun je aangeven of de documenten gewijzigd mogen worden, of ingevuld en ondertekend moeten worden.

Tip: Reminder instellen

Een zorgplan moet regelmatig worden herzien en/of bijgesteld. In ZilliZ kun je reminders aanzetten. Op deze manier word je tijdig herinnerd aan de verloopdatum via een melding in je mailbox en op je prikbord. Dit kun je ook zo instellen voor bijvoorbeeld de verloopdatum op een legitimatie van de cliënt.

Zorgadministratie bewaren

Als zorginstelling of zorgaanbieder ben je verplicht om de zorgadministratie langere tijd te bewaren. Ook als een cliënt uit zorg is. In ZilliZ kun je een cliënt de status ‘uit zorg’ meegeven. Het cliënten dossier blijft bewaard en is met de juiste toegang blijvend te zien. Directieleden of beheerders kunnen vaak nog bij de zorgdossiers, zorgmedewerkers- en begeleiders vaak niet meer. Voor cliënten uit zorg betaal je niet.

Mocht je besluiten om te stoppen met het gebruik van het ZilliZ ECD, dan kun je kiezen voor de archieffunctie. Beheerders houden op die manier toegang tot de zorgadministratie uit het systeem. Zo kun je de cliëntdossiers bewaren en voldoe je aan de wettelijke verplichtingen.

Tip: Archieffunctie

Mocht je besluiten te stoppen met het gebruik van het ZilliZ ECD dan kun je gebruik blijven maken van de archieffunctie. Beheerders houden dan toegang tot de gegevens uit het systeem voor minimale kosten.

Wet- en regelgeving rondom zorgadministratie

Bij het bijhouden van zorgadministratie komt veel wet- en regelgeving kijken. Zo moet je bijvoorbeeld:

  • vastleggen wanneer je tegen de wil van een cliënt maatregelen hebt moeten nemen (Wet zorg en dwang);
  • cliënten inzicht geven in hun dossier (Wabvppz);
  • een melding opnemen in je administratie als er een incident is geweest (MIC).

Als zorgaanbieder of zorginstelling ben je zelf verantwoordelijk voor jouw zorgadministratie. En dus ook of je voldoet aan de wet- en regelgeving. Het helpt als je de zorgadministratie van jouw zorginstelling bij kunt houden in een alles-in-één ECD zoals het ECD van ZilliZ. Dit geeft je de juiste handvatten om te voldoen aan de eisen die aan jou als zorgaanbieder worden gesteld.

Past het ZilliZ ECD bij jouw zorgadministratie?

Ben je nieuwsgierig geworden en wil je weten hoe je jouw zorgadministratie in het ZilliZ ECD kunt registreren? Neem dan vrijblijvend contact op. We laten je graag ons ZilliZ ECD zien en beantwoorden al jouw vragen. Zo ontdek je vanzelf of het ZilliZ ECD ook jouw zorgadministratie makkelijker kan maken.

De totaaloplossing voor je complete zorgadministratie

ZilliZ is eenvoudig in gebruik, veilig en betaalbaar. Bespaar tijd met jouw zorgadministratie in ZilliZ en voldoe aan kwaliteitseisen en regelgeving. Bovendien helpen we je bij de installatie en zijn we bij vragen maar één telefoontje van je verwijderd.

Online demo Alle functionaliteiten